A módszer

Pilates - Úszás

Joseph Humbertus Pilates széleskörűen vizsgálta és tanulta a keleti mozgásvilág tudományát, amit kiegészített a nyugati tanulmányaival. Így született meg a Pilates-módszer (Contrology), mely az emberi test természetes mozdulataihoz igazodott.
Joseph Pilates 1930-ban kezdte nyilvánosan oktatni módszerét, melyet eredetileg az első világháborúban sérült katonák talpra-állítására fejlesztett ki, mint gyógytornász.

A Pilates-t kezdetben a balett művészek és az élsportolók körében terjedt el igen gyorsan, mert biztosítja az egyenletes, az egyébként nehezen edzhető törzsizomzat erősítését, miközben fokozza a rugalmasságot és hajlékonyságot.
A Pilates megteremti a test, a tudat és a lélek tökéletes egységét.
A módszer, mely korra, nemre, testsúlyra és erőnlétre való tekintet nélkül bárki elsajátíthatja. Jellemzi a kíméletesség, ezért nem csupán azok az emberek tudják végezni, akik karcsúsodni szeretnének, de olyanok is, akik valamilyen mozgásszervi betegségben szenvednek.

Lényegét a speciálisan felépített gyakorlat-sorozatok adják, melyek az egész izomzat egyenletes és harmonikus erősítését, illetve a tudatos mozgáskultúra, egyfajta testtudat kialakítását célozzák.

Pilates során a cél az egészséges test felépítése, sérülés kockázata nélkül, megfelelő összpontosítás és figyelem mellett. A speciális légzéstechnika, valamint az egész törzsizomzatot átmozgató gyakorlatok, stabilizálják a gerincet és a test többi ízületét.

Joseph Pilates 500 különféle gyakorlatot fejlesztett ki, melyből mindenkinek a testfelépítésének és edzettségének megfelelő gyakorlatsorozat állítható össze.
A Pilates gyakorlatok erős és szép izmokat alakítanak ki testünkben, és megvan az az előnyük, hogy - amennyiben valamely okból kifolyólag abbahagyjuk - az addig elért eredményeink megmaradnak. Bármikor újrakezdhetjük.
E módszer segítségével kontrollálhatjuk mozgásunkat, egészen olyan mozgástól kezdve, mint például a lépcsőzés, a bonyolultakig, hátfájás, vállfájás és egyéb izomfájdalmak nélkül!

A módszer igen alkalmas arra, hogy bizonyos fájdalmas ízületeket kímélve, edzésben tartsa a sérülésből felépülőket. Ehhez mindenképpen szükséges a mozgásszervi szakorvos ajánlása és felügyelete!

A Pilates módszer komplexitása abban rejlik, hogy az alapelvek egyszerre vannak jelen a gyakorlatokban, egymásra épülve, egy teljes egészet alkotva, mozgásfolyamot biztosítva mindenki számára.

  • A légzés: a megfelelő mélységű és hosszúságú be- és kilégzés adja a gyakorlatok hatékonyságát, a kivitelezés pontosságát. A koncentrált légzés teszi lehetővé a gyakorlatok erőlködés nélküli végrehajtását.
  • Koncentráció: a végrehajtás közben minden apró mozdulat teljes odafigyelést kíván. A Pilates egyensúlyba állítja a testet, ezért nagyon fontos a gyakorlatok közben a helyes testtartás. Összpontosítás az egyre tökéletesebb munkára.
  • Kontroll /ellenőrzés/: Pilates az ellenőrzés művészetének" nevezte el módszerét azért, mert minden egyes gyakorlattal a testtudat folyamatos kialakítása, továbbfejlesztése egyaránt megvalósítható. Ez az összhang megkívánja, a tökéletes gyakorlatok kivitelezésére való törekvést. Az oda - visszacsatolás kizárja a sérülésveszély lehetőségét.
  • Középpont: a gyakorlatok az erőközpontból, a test középpontjából indulnak ki. Ez az erőközpont a kulcs a gyakorlatok végrehajtásához. Azon izmok kapcsolódásáról van szó, melyek fűzőszerűen veszik körbe testünket a gátizomtól a rekeszizomig.
  • Pontosság: a tökéletességre törekvés adja a gyors, hatékony, sérülésmentes fejlődést. A Pilates módszer megadja a lehetőséget a precízség igényének kialakítására. A gyakorlatok minél pontosabb munkától válnak intenzívebbé, fejtik ki pozitív hatékonyságukat a testre.
  • Áramlás: hosszú, felesleges energiafelhasználás nélküli, folyamatos mozgás a Pilates. Olyan gyakorlatsorok összeállítására ad lehetőséget, amelyek a változó testhelyzeteket egy folyammá alakítja át, a munka megszakítás nélkül végezhető, állandó terhelést biztosítva a szervezet számára.
  • Pihenés: ez az egyik legfontosabb dolog, amire figyelnünk kell a gyakorlatok elvégzése között. Minden gyakorlat előtt el kell lazulni és arra a területre koncentrálni, amit a következő gyakorlat során erősítünk. Ez biztosítja, hogy a gyakorlatot erőfeszítés nélkül tudjuk elvégezni.
  • Állóképesség: a Pilates egyenletesen fejleszti az egész testet, javítja a testtartást, felpezsdíti az elmét, emelkedetté teszi a lelket, ezáltal növeli a fizikai erőnlétet.

"Gyakorolj szorgalmasan, állandó és változatlan elszántsággal, és ne engedd, hogy bármi eltérítsen a saját magadnak tett ígéreted betartásától!"
Joseph Pilates

Pilates előnyei:

  • Kíméletes edzésmód
  • Test és lélek harmóniája
  • Tudatos, kontrollált mozgás
  • Határozott lépés az egészség felé